Friday, October 17, 2008

MALAYSIA KE ARAH KERUNTUHAN!!!

Muqaddimah

Apabila bercakap berkenaan tamadun, umum terbayangkan bangunan-bangunan, kemajuan teknologi, sistem pentadbiran dan kerajaan, dan seumpamanya. di zaman Arab jahiliyah, mereka terkenal dengan suatu bangsa yang tidak mempunyai tamadun kerana tidak ada kerajaan. Bangsa Arab ketika itu bergantung kepada kekuatan puak2 atau suku kaum masing2. Ketika itu, sudah tertegak tamadun yang besar seperti Rom dan Parsi. Mereka mempunyai kerajaan yang memerintah negara. Mereka mampu membina pembangunan fizikal yang membanggakan rakyat mereka. Itulah barangkali yang dianggap tamadun. Tapi tidak ramai yang melihat bahawa di sana ada perkara yang lebih penting daripada pembangunan fizikal iaitu sistem nilai. Dan sistem nilai yang terbaik adalah milik ISLAM.

Lantaran mengkesampingkan sistem nilai inilah yang menyebabkan runtuhnya satu2 bangsa. Ketidakpedulian kerajaan terhadap sistem nilai akan menyebabkan manusia menjadi mangsa pembangunan fizikal yang melahirkan manusia yang tidak berhati perut, tidak pentingkan nilai2 agama, meletakkan kebendaan sebagai keutamaan dalam membuat keputusan baik kecil mahupun besar.

Akibat daripada kecuaian manusia yang bergelar pemerintah dan ulama’, masalah kerosakan sistem nilai yang mengakibatkan gejala sosial yang tidak terkawal, bahkan KRONIK berlaku dengan mendadak dan tanpa kecaknaan pihak berkuasa secara serius. Penyakit apa lagi yang tidak melanda umat di Malaysia? Masalah dadah, arak, judi, pelacuran, HIV/AIDS, hubungan seks remaja, rokok, jenayah, Kemalangan jalanraya, kehidupan yang penuh stres, hutang, rasuah, salahlaku di sekolah, kes juvana, masalah keciciran sekolah, buang anak, bunuh diri, lumba haram, pengangguran, Along, pekerja asing, bahan2 lucah, keruntuhan institusi keluarga dan lain-lain. Semua ini mencatatkan angka yang hebat2 dalam ilmu statistik.
DADAH

penagih.jpgKerajaan seolah2 sangat bersungguh2 dalam memerangi ‘MUSUH NO 1 NEGARA ‘ ini. Pelbagai usaha telah dilakukan untuk membendung gejala penyalahgunaan dadah sehinggakan sebuah Jawatankuasa Kabinet ditubuhkan khas untuk menangani masalah ini sejalk tahun 2004. Akta Dadah Merbahaya 1952 dipinda beberapa kali untuk memberi hukuman yang lebih berat kepada pesalah. PEMADAM sendiri pun sudah berumur lebih 30 tahun(1976). Manakala Agensi Dadah pula sudah bertapak sejak 1996. Tapi kenapa masalah ini semakin lama semakin parah? Sudah tentu sesuatu yang tidak kena dengan undang2 atau pelaksanaannya.


click here for full article

0 comments: