Sunday, October 19, 2008

Kearah Malaysia Maju..(SuaraAnakMerdeka)


Assalammualaikum...
bunyi tajuk mesti cam gempak je kn??..hehe..saja jer..
td prime hour aku tertengok tibi(padahal tibi blakang aku jer)..ada satu siaran tibi xberbayar nie(xleh sebut nama,kang kena saman) ,siarkan program ntah pe ntah..sedih aku tengok..program 'NAK CEPAT JADI PENYANYI' aku panggil..sedih bebenOr..orang nangis-nangis nak masuk tau..parent lak sOkong..bagi support sepenuh hati..haha..klaka plak aku tengok..ada satu time tu sorang budak nie,baru seploh taun,girl lak tu..nari yaAllah..faham-faham jela..tu waktu seploh taun tu..lagi seploh taun aku xdapat bayang la..tapi syukur dea xdapat(selamat sorang lagi harapan negara)..pastu dea nangis..pegi peluk daddy dea..aku tengok daddy dea pOn ada nUmber giliran tu jugak..PATUT LA PON.. (^_^)

hurm..sedihkan..aku takut satu lagi..takut sangat..'tanda-tanda kiamat'..aiyoo..Ya Allah..Kau selamatkan lah hambaMu yang hina ini..

kenapa kita jadi cam ni??..

1.dari apa yang aku nampak,KURANGNYA DIDIKAN AGAMA..klo banyak pOn didikan tu,kurangnya IMPLEMENT @ penekanan tentang agama dalam diri sendiri..

2.SAYANG..sebab pe aku kata 'sayang'??..sebab kita SAYANGKAN duit sangat la,sampai kita hilang rasa malu dah..sebab kita SAYANG dunia sangat la,kita kejar populariti..dan sebab kita SAYANG family la,buatkan kita xlarang deaorang watpe pOn,hatta benda tu salah..dari khutbah Jumaat yang aku dengar minggu lepas,khatib tu gtau..Islam xpenah pon nak larang kita sayang sesuatu..malah berkasih sayang lah kamu asal kan jangan melebihi tiga benda ni..

  • Allah
  • rasul-Nya
  • Jihad
mudahkan??...

3.dan yang terakhir,media..kalau media xwar-war kn benda nie,orang akan wat xtau je..contOhnya kes-kes mat rempit cam skang nie..setahu aku,tahun-tahun penhujung 80'an dan awal 90'an melihatkan lagi ramai 'mat-mat rempit' yang lagi pOwer-power..tapi jarang kita dengar kan??..SEBAB WAKTU TU MEDIA XLAGI AKTIF MACAM SKANG!!..and xdenyer ada golongan-golongan yang sanggup nak mengangkat golongan nie,xmacam skang..ade ke patut wat filem ntuk deaorang??..melimpah-limpah filem kat Malaysia nie yang bermOtifkan LUMBA..pastu bila orang xnak tengok wayang,mula la cakap orrang kita xmO sUkUng filem tempatan..padahal,xde nyer golongan ILMIAH(macam aku nie..hehe) nak g tengok filem-filem camtu..and lepas tengok tu,mula la adik-adik kita yang masih ber'BMX tiru action-action tu..

haizzzz....lagimau kata bila melayu nak maju ker bila kita sendiri yang merudumkan martabat??
aku sayang Malaysia..aku sayang melayu..tapi aku lagi sayangkan ISLAM..
orang kita 70% melaungkan yang nak pemerintahan Islam..tapi 5% je yang sanggup bangun subuh tepat time tatkala dalam pelukan bini..hujan plak tu..aiyoo..hehe

harap-harap..sinar tu masih ada..
wahai FISABILILLAH!!!DOA KAMI MENGIRINGIMU..AMINNN...


nukilan,
ySer

0 comments: